جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ |۲۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 27, 2024
نماز جمعه قم

حوزه/ خطیب جمعه قم گفت: ما بر اساس دستور قرآن تا محو کامل رژیم کودک کش صهیونیستی سلاح خود را بر زمین نخواهیم گذاشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت‌الله سید محمد سعیدی در خطبه‌های نماز جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ که در مصلای قدس قم برگزار شد، با اشاره به سالروز ورود حضرت معصومه (س) به قم عنوان کرد: هجرت حضرت معصومه (س) از هجرت‌های مهم و تمدن ساز در تاریخ اسلام است که روز به روز آثار آن بیشتر و جهانی‌تر می‌شود.

وی با بیان اینکه روایات نشان می‌دهد که انتخاب شهر قم از سوی حضرت معصومه (س) بسیار دقیق و حساب شده بوده است، اظهار کرد: انقلاب اسلامی می از آثار این هجرت بوده است.

خطیب جمعه قم بیان کرد: قمی‌ها سرآمد مبارزه با اسرائیل غاصب و متجاوز هستند که در آینده این اتفاق خواهد افتاد. در این روایات آمده است: «کُنْتُ عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع جَالِساً إِذْ قَرَأَ هَذِهِ الْآیَةَ فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما بَعَثْنا عَلَیْکُمْ عِباداً لَنا أُولِی بَأْسٍ شَدِیدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّیارِ وَ کانَ وَعْداً مَفْعُولًا فَقُلْنَا جُعِلْنَا فِدَاکَ مَنْ هَؤُلَاءِ فَقَالَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ هُمْ وَ اللَّهِ أَهْلُ قُم؛ و می‌گوید: حضور امام صادق علیه‌السلام نشسته بودیم. امام علیه‌السلام این آیه شریفه را تلاوت فرمود: (و هنگامی که نخستین وعده فرا رسد، بندگان سخت‌کوش و نیرومند خود را بر ضدّ شما برانگیزم. به گونه‌ای که برای دست‌یابی به تبهکاران به جستجوی خانه‌به‌خانه بپردازند. و این وعده الهی قطعی است) عرض کردیم: فدایتان گردیم، این بندگان نیرومند و پرتوان کیانند؟ سه بار فرمود: به خدا سوگند! آنان اهل قم هستند.»

وی تأکید کرد: بر اساس روایات شما مردم شریف و قم باید برای ماموریت الهی آماده باشید. استکبار جهانی و صهیونیسم جهانی با غور در احادیث به جایگاه و ماموریت شما پی بردند و از شما مردم قم کینه‌ها به دل دارند و با توطئه‌های مانند عفاف و حجاب و ابتذال می‌خواهند نظام جامع شما را به هم بریزند. شما باید سعی کنید بهترین باشید؛ زیرا قم حرم اهل بیت (ع) و عش ال محمد (ص) است.

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) گفت: رهبر معظم انقلاب در دیدار با پیشکسوتان دفاع مقدس فرمودند: دفاع مقدس علاوه دفاع از ارزشمند از وطن، دفاع از دین و جهاد فی سبیل الله بوده است که اسلام را زنده، ملت ایران را عزیز و روح معنوی را در کشور ترویج کرد.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب با اشاره به شرایط منطقه و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان، مجاهدت و ایستادگی نیروهای جبهه مقاومت در فلسطین و لبنان را از جنس مجاهده فی سبیل الله در دفاع مقدس خواندند و فرمودند به رغم حوادث تلخ و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان تا کنون پیروز صحنه سمت جهاد فی‌سبیل‌الله بوده است و به توفیق الهی پیروز نهایی نیز جبهه حزب‌الله خواهد بود.

امام جمعه قم گفت: از زمان اشغال فلسطین توسط رژیم صهیونیستی عده‌ای از سران عرب با هدف جایگزین کردن مذاکره به جای مبارزه قصد داشتند با رژیم صهیونیستی از در سازش وارد شوند تا بتوانند قدس و سرزمین‌های اشغالی را از چنگال رژیم متجاوز صهیونیستی آزاد کنند، اما با نگاهی به تاریخ متوجه می‌شویم روش مذاکره از سوی دشمنان اسلام همواره ترفتد و راهی بوده است تا رژیم صهیونیستی بتواند به زندگی ننگین خود ادامه بدهد و اهداف شوم خود برسد.

آیت‌الله سعیدی اضافه کرد: امام خمینی (ره) با درک اصولی این قضیه و نقد مذاکره، تأکید کردند که راه آزادی قدس و سرزمین‌های اشغالی و نابودی اسرائیل فقط و فقط از طریق مبارزه و جنگ با رژیم صهیونیستی است

امام جمعه قم بیان کرد: امام راحل در ارتباط با مسئله قدس هرگونه مذاکره و مصالحه را پذیرفتنی نمی‌دانستند و به شدت مواضع سازش کاران عرب را محکوم می‌کردند و معتقد بودند رژیم غاصب و کودک کش را فقط با سلاح و توکل بر خدا می‌توان از فلسطین بیرون کرد. نظر امام خمینی (ره) در رابطه با موجودیت اسرائیل این بود که مسلمان باید تا نابودی اسرائیل دست از مبارزه بر ندارند.

نماینده ولی فقیه در قم با اشاره به آیه «قَٰتِلُوهُمۡ یُعَذِّبۡهُمُ ٱللَّهُ بِأَیۡدِیکُمۡ وَیُخۡزِهِمۡ وَیَنصُرۡکُمۡ عَلَیۡهِمۡ وَیَشۡفِ صُدُورَ قَوۡمࣲ مُّؤۡمِنِینَ؛ با آنان بجنگید، تا خدا به دست شما عذابشان کند و خوار و سرکوبشان سازد و شما را بر آنها پیروزی بخشد و دل‌های مردمی که مؤمن اند مرهم نهد»، اظهار کرد: ما بر اساس دستور قرآن تا محو کامل اسرائیل سلاح خو را بر زمین نخواهیم گذاشت.

آیت‌الله سعیدی در خطبه اول عنوان کرد: انسان هیچ گاه نباید به حجم و تعداد اعمالی که انجام می‌دهد مغرور شود که چه تعداد حج و کربلا رفته است، بلکه باید توجه کند که اعمال را از روی تقوا به جا آورده شود و کجا برای اطاعت و بندگی خدا انجام داده است، زیرا فقط اعمالی که به قصد قربت الی الله است قبول می‎شود.

وی گفت: خداوند در آیه ۱۰۴ سوره توبه می‌فرماید: «أَلَمْ یَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ هُوَ یَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِهِ وَیَأْخُذُ الصَّدَقَاتِ وَأَنَّ اللَّهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ؛ آیا مؤمنان هنوز ندانسته‌اند که محققا خداست که توبه بندگان را می‌پذیرد و صدقه آنها را قبول می‌فرماید و خداست که بسیار توبه پذیر و بر خلق مهربان است؟»

امام جمعه قم در رابطه با پیام‌های آیه ۱۰۴ سوره توبه گفت: یکی از پیام‌های آیه فوق این است که همه بدانند فقط خداوند است که توبه بندگان را می‌پذیرد و آن که مسیحیان معتقد هستند که نزد کشیش اعتراف به گناه می‌کنند او توبه را می‌پذیرد اشتباه است.

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) با بیان اینکه در اسلام کسی نباید در نزد غیر خدا اعتراف به گناه و درخواست توبه کند، اظهار کرد: این آیه بیان می‌کند که تنها خداوند است که صدقات را دریافت می‌کند.

وی ادامه داد: امام صادق می‌فرماید: «انَ [عَلیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ علیهماالسلام] یُقَبِّلُ الصَّدَقَةَ قَبْلَ اَنْ یُعْطِیَهَا السائِلَ، قیلَ لَهُ: ما یَحْمِلُکَ عَلی هذا؟ قالَ: فَقالَ: لَسْتُ اُقَبِّلُ یَدَ السائِلِ اِنّما اُقَبِّـلُ یَدَ یَبّی، اِنَّـها تَیَعُ فی یَیِ رَبّی قَبْلَ أَنْ تَیَعَ فی یَدِ السائِل؛ امام سجاد (ع) قبل یزکاینکه صدقه را بی فقیر بمی‌بوسیدوسید، از امام سؤال شک، حکیت کین کار شیا چیست؟ فرمود: من دست پروردگارممی‌بوسمبوسم نه دسی فقیر ری، زیرا صدقه قبل یزکاینکه به دسی فقیر برسد در دست خدا قمی‌گیردگیرد.»

خطیب جمعه قم یادآور شد: آیه از تعابیر لطیف برای صدقه دادن استفاده کرده است تا افراد هنگام صدقه دادن نهایت ادب و احترام را عایت کنند؛ زیرا گیرنده زکات و صدقه خداوند است. صدقه دهنده نباید به گونه‌ای صدقه بدهد که مبدا به نیازمند تحقیر شود و شخصیت زکات و صدقه گیرنده در هم بشکند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha